غلتک راهسازی (غلطک) Road roller

غلتک راهسازی (غلطک) Road roller

غلتک راه سازی

غلتک راهسازی( که به صورت معرب شده غلطک نوشته می شود و در فارسی غلتک صحیح است) از ماشین آلات مهم راه سازی می باشد که وظیفه متراکم کردن مصالح راه سازی (نظیر بتن، آسفالت، خاک و غیره) را دارد.

 

غلتک چرخ لاستیکی

غلتک چرخ لاستیکی

غلتک دوچرخ فلزی

غلتک دوچرخ فلزی

غلتک ویبره

غلتک ویبره

همیشه در فرایند راهسازی و ساختمان سازی، رساندن محصول ساخته شده به چگالی (دانسیته) استاندارد بیشترین اهمیت را دارد. همین امر در راهسازی و جاده سازی بسیار پر اهمیت است. هرچقدر این چگالی بیشتر باشد، کیفیت جاده ساخته شده بهتر و طول عمر بیشتری دارد. غلتک راه سازی این فرایند را انجام می دهد. یعنی تراکم به وجود آمده جاده را بیشتر می کند و علاوه بر مقاوم سازی جاده، مسیر را هموارتر می می کند.

هرچقدر عملیات افزایش تراکم بهتر انجام شود موارد زیر به شکل بهتری به دست می آید:

  • کاهش نفوذپذیری در برابر آب
  • کاهش رطوبت جاده و خاک موجود در آن
  • چسبندگی بیشتر مواد تشکیل دهنده

 

انواع مصرف غلتک راه سازی

همیشه با توجه به مکان جغرافیایی، عرض جاده و زیرساخت جاده از نوع خاصی از غلتک استفاده می شود. به طور مثال زمانی که قرار است، حیاط یک خانه مسکونی آسفالت شود از غلتک دستی استفاده می شود. غلتک هایی که توسط شرکت بوماگ ارائه می گردد جهت ساخت جاده ها، بزرگراه و خیابان ها مورد استفاده می گردد. با توجه به زیرساخت جاده باید از یکی از غلتک ها استفاده کرد. به طور مثال اگر زیرساخت جاده ای به صورت سنگ ریزه باشد، باید از غلتک ویبره استفاده کرد. زیرا غلتک ویبره با فشاری که به صورت ضربه به سطح جاده ایجاد می کند باعث می شود که چگالی مورد نیاز به دست آید. این نوع غلتک به این صورت عمل می کند که در زمانی که بر روی جاده حرکت می کند، ضربه های پشت سر هم به سطح جاده نیز وارد می کند. شدت و دفعات ضربه هایی که به سطح جاده کوبیده می شود متفاوت است و با توجه به زیرساخت جاده تایین می گردد. در تصویر زیر نوع ویبره را مشاهده می کنید.

غلتک ویبره

 

اما در زمان هایی که زیرساخت جاده از خاک نرم تشکیل شده باشد و بخواهیم آن را آسفالت کنیم می توانیم از غلتک چرخ لاستیکی استفاده کنیم. همچنین از غلتک دوچرخ فلزی نیر می توان در عملیات صاف کردن سطح جاده (آسفالت یا بتن) استفاه کرد.